Bútorfestő trükkök és technikák – Textúra és 3D minta készítése

Minden egyes bútordarab újjá varázsolását igazi kreatív kihívásnak tekintem. Amikor már kiválasztottam, melyik darabon fogok legközelebb dolgozni, napokig forgatom a fejemben. Időnként ránézek a bútorra, aztán inspirációt és ötleteket gyűjtök. Mivel mindig is a részletgazdag dizájnokhoz vonzódtam, legyen szó lakberendezésről vagy öltözködésről, így bútorfelújításkor is az új külsőnek szinte mindig része valamilyen textúra vagy 3D minta.

A Pinterest az egyik kedvencem erre a célra, ott rögtön el is menthetem azt, ami tetszik. Így az elmúlt 2 évben elég szép kis gyűjteményem jött ott össze bútorfestés témában (ha van kedved, nézd meg itt). Szóval inspirálódok, és ha elegendő időt hagyok az agyam kreatív oldalának, akkor egyszer csak bevillan egy kép arról, hogyan is fog kinézni ez a bútor az átalakítás után.

Ez a kép általában ilyenkor már elég kidolgozott, látom a színárnyalatot, a festési stílust, az esetleges árnyalásokat és kiemeléseket – és legtöbbször még valamit: egy hozzáadott mintát. Ez lehet egy stencillel készített festett minta, mondjuk egy fiók előlapon, de a kedvencem a 3D minta vagy domborminta készítése.

A 3D minta készítésének a fő eszközei a stencil és a textúra paszta (vagy struktúrpaszta).

Stencilt vagy kreatív hobbiboltból, webáruházból szerzek be, vagy van lehetőség egyedi stencil rendelésére is. Én ez utóbbit még nem próbáltam, mert valójában azt tervezem, hogy magam készítem el a stencileket (még nem jutottam oda, hogy ebbe belevágjak). Az igazán szép és részletgazdag stencilek sajnos nagyon drágák. Például a kedvenc stencilem A3-as méretben 35 euró körüli összegbe került, és hát valljuk be, ha kreatívak szeretnénk maradni, nem dolgozhatunk folyton ugyanazzal a stencillel… Szóval egy kisebb stencilgyűjtemény kiépítése egy kisebb vagyon… Így bizton ígérhetem, hogy hamarosan írok a stencilkészítés fortélyairól is, már amennyiben sikerül elsajátítanom a trükkjeit.

Stencil felhelyezve a bútorra
A jelenlegi kedvenc stencilem

A 3D minta készítés másik fő alkotóeleme a textrúra paszta vagy struktúrpaszta. Ezt magam keverem ki, több külföldi művészblogot átböngészve kipróbáltam többféle összetételű receptet, és végül megtaláltam a legjobbat, amit most meg is osztok veletek:

A struktúrpaszta hozzávalói:

1 rész krétafesték vagy akrilfesték
1 rész faragasztó
hintőpor

Az elkészítése:

A krétafestéket és a faragasztót alaposan összekeverjük. Utána elkezdjük lassan adagolni a hintőport. Egyszerre keveset adjunk hozzá, hogy jól ki tudjuk dolgozni, és hogy ne szálljon szemünkbe-szánkba túl sok por (mert fog…). Addig kell adagolni a port, amíg egy sűrű nokedli állagú masszát nem kapunk. Elég sok port fel fog venni, egy fél pohárnyi festék-ragasztó keverékhez kell legalább egy teljes pohárnyi hintőpor.

Ennek a receptnek az az egyik nagyszerűsége, hogy olyan színű festéket használunk hozzá, amilyet akarunk, így a pasztánk és az általa készített mintánk bármilyen színű lehet, ami épp a bútorunkhoz illik. Azért is jó színes pasztát használni, mert még ha felül is festjük utána a mintát, egy pici visszacsiszolással előbukkanhat a textúrapaszta eredeti színe, és ezzel is érdekes hatást érhetünk el.

A pasztáról még egy-két megjegyzés:

Én szívesebben használok krétafestéket, mert abban már eleve van egy kis kalcium karbonát por, ami javítja a paszta állagát. Ha valamiért akrilfestékből kell kikevernem a pasztát, akkor adok hozzá a hintőpor mellett még egy kevés kalcium karbonát port is. (Magyarországon „bécsi fehér” néven árulják építőanyag telepeken és festékboltokban, vagy gyógyszertárban “szénsavas mész” néven.)

Mivel jelentős mennyiségű fehéres színű faragasztó is van benne, a kiválasztott krétafesték színe egy picit fel fog hígulni. Tehát ha sötétebb, telítettebb színekről van szó, nem biztos, hogy pontosan ugyanazt az árnyalatot ki tudjuk keverni, mint a bútoron használt festék. Viszont ahhoz illő árnyalatot biztosan el lehet érni. De mivel a domborminta a teljes száradás után festhető, ezért nem szükséges ugyanolyan árnyalatúnak lennie, mint az alatta lévő festék. Sőt, én vagy kontrasztos színt használok, vagy egy kicsit eltérőt, hogy a minta átfestése után visszacsiszoláskor egy másik szín bukkanjon elő.

Érdemes egyszerre csak annyi pasztát bekeverni, amennyire előre láthatóan szükségünk lesz. Pár napig, esetleg pár hétig tárolható a paszta légmentesen lezárt üvegben vagy jól záródó műanyag dobozban. Hosszabb tárolás után azonban besűrűsödik, akár be is szárad.

A paszta felvitele a stencilre

Én a bútort általában már néhány rétegben lefestem, mielőtt felviszem a dombormintát. Ez akkor különösen fontos, ha a festésben speciális technikákat szeretnénk használni, pl színek összemosása, rétegezés, vagy ecsetnyomos festés, mert a domborminta felvitele után már nem igen lesz lehetőség arra, hogy az alatta lévő felületen ilyen hatásokat érjünk el. Ha ezzel megvagyunk, és teljesen megszáradt a festék a felületen, ráhelyezzük a kiválasztott stencilt, és vagy egyik kezünkkel lefogjuk, vagy maszkoló szalaggal rögzítjük a négy sarkát.

Ezután egy festőkéssel vagy egyszerű vajazó késsel elkezdjük felhordani a pasztát. Szépen egyenletesen simítsuk bele a mintába mindenhol. Ne kenjük túl vastagon, ha túl sok kerül rá, akkor a stencil felemelésekor meghúzza a mintát. Ha azt szeretnénk, hogy minél hibátlanabb, tökéletesebb legyen a mintánk, akkor simítsuk le az összes felesleget a stencil tetejéről. Ha szeretnénk, hogy kicsit egyenetlenebb legyen a minta felülete, akkor hagyhatjuk kicsit vastagabban a pasztát a stencilen.

Valahogy így:

Domborminta készülőben - a pasztát egyenletesen vigyük fel a stencilre

Ez a stencil egyébként eredetileg nem 3D stencil, hanem egy nagyon vékony anyagból készült festőstencil. Így ezzel nehezebb dombormintát készíteni, pláne tökéletesen sima felszínűt, de én sokszor szeretem, ha a minta nem olyan tökéletes, az egyenetlenség csak fokozza a báját. Ha vastagabb 3D stencilünk van, azzal szép szabályos formájú, sima felületű dombormintát tudunk készíteni, ha a paszta felkenésekor egy rugalmas műanyag lappal (mint amilyen a tortadíszítő lap) lehúzzuk a felesleget.

Ha mindenhová jutott paszta, akkor a stencilt óvatosan, az egyik végénél fogva elkezdjük felemelni – és voilá, a minta ott maradt! Ne ijedjünk meg, ha a felszíne egy picit itt-ott egyenetlen lett. Teljes száradás után csiszolópapírral tudunk korrigálni, finomítani rajta. A minta már néhány óra múlva megszikkad, száraznak tűnik, de a teljes kötéshez 24-36 óra szükséges, utána válik csiszolhatóvá és festhetővé. Én ilyenkor finom csiszolópapírral (200 fölötti finomságúval) kézzel átcsiszolom a felszínét, vagy ahol nagyon érdesnek, durvának látszik. Van, hogy így hagyom, de van, hogy átfestem egy kontrasztos színnel, utána pedig itt-ott visszacsiszolással előtűnhet az eredeti szín. Azzal is szép hatást érhetünk el, ha végső simításként metálpasztával finoman megsimítjuk a felszínét.

Próbáljátok ki, mert viszonylag egyszerű technika, a saját készítésű pasztával nem is költséges, de nagyon egyedi és eredeti dizájnt adhatunk vele a bútornak.

Néhány példa a struktúrpasztával készült dombormintákra:

[foogallery id=”1633″]

 

Tetszett, amit olvastál?



Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.